PODCAST

Lærerværelset

Gymnasieforskning har indledt et samarbejde med podcasten Lærerværelset, der er skabt af Morten Gundel, underviser i Samfundsfag og Kommunikation & it på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby. Gennem samtaler med forskere, undervisere og elever forsøger han at blive klogere på både de pædagogiske og didaktiske udfordringer

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
Lærerværelset logo

Episoder

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

Kernefagligheden kan også pege i retning af pædagog og sygeplejerske - erfaringer fra et udviklingsprojekt, der bygger bro til professionsuddannelserne.

#16 Skal vi droppe udfyldningsøvelserne og genopfinde grammatikundervisningen?

#16 Skal vi droppe udfyldningsøvelserne og genopfinde grammatikundervisningen?

Kan vi genopfinde grammatikundervisningen, så den bliver mere vedkommende og faktisk hjælper eleverne med at udvikle deres kommunikative kompetencer?

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?

Har de unge pludselig fået det bedre, og hvordan kan vi overhovedet forstå trivsel? Samtale med tre garvede gymnasielærere om ny undersøgelse og forskeren bag.

#14 Har vi glemt, hvordan man husker?

#14 Har vi glemt, hvordan man husker?

Hukommelsesmissionen. Ifølge gæsterne i denne episode har alt for mange undervisere glemt, hvad hukommelse betyder for læring.

#13 Skal vi lade eleverne stille spørgsmålene?

#13 Skal vi lade eleverne stille spørgsmålene?

Vi stiller mange af dem hver eneste dag, men hvad vil vi med dem? Det handler om spørgsmål. Og måske skulle vi i højere grad lade eleverne stille dem?

#12 Er sproglig korrekthed danskfagets forsømte stedbarn?

#12 Er sproglig korrekthed danskfagets forsømte stedbarn?

Skal der sættes mere fokus på sproglig korrekthed i danskfaget? Er det vigtigt og bliver eleverne overhovedet bedre til at skrive af det?

#11 Er vi ved at uddanne en generation af algebraiske analfabeter?

#11 Er vi ved at uddanne en generation af algebraiske analfabeter?

Matematikfagets udfordringer. Vi taler med to garvede matematiklærere om overgangsproblematikker, elevspredning, stoftrængsel og blackbox matematik.

#10 Skal vi indføre senere mødetider for gymnasieelever?

#10 Skal vi indføre senere mødetider for gymnasieelever?

34% af drengene og 41% af pigerne får aldrig eller næsten aldrig søvn nok til at føle sig udhvilet. Giver det bedre trivsel og læring med senere mødetider?

#9 Skal grundforløbet afskaffes?

#9 Skal grundforløbet afskaffes?

Mathias Tesfay for en dag: Tomas Kepler og Niels Yde diskuterer, hvad der skulle ske med grundforløbet, hvis de kunne bestemme.

#8 Karakterkløften vokser! Er drengene dummere end pigerne?

#8 Karakterkløften vokser! Er drengene dummere end pigerne?

Karakterkløften mellem drenge og piger vokser fortsat. Hvorfor og hvilke knapper kan vi som undervisere dreje på?

#7 Hvad har vi lært om kunstig intelligens i undervisningen efter et år med ChatGPT?

#7 Hvad har vi lært om kunstig intelligens i undervisningen efter et år med ChatGPT?

Hvad skal vi lære eleverne, hvis kunstig intelligens kan skrive deres tekster og tænke deres tanker? Har vi efter et år med ChatGPT fået nogle svar?

#6 Hvorfor skal vi have seksualundervisning på gymnasiet - og hvordan gør vi?

#6 Hvorfor skal vi have seksualundervisning på gymnasiet - og hvordan gør vi?

Seksualundervisning - men hvad skal eleverne undervises i og hvordan gør man? Vi får indspark fra Sex og Samfund til, hvordan det kan gøres.

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?

Man finder en overrepræsentation af primadonnaer blandt gymnasielærere. Mød ham/hende og tre andre arketyper fra lærerværelset og hør, hvordan de bedst trives.

#4 Skal vi vinke farvel til den privatpraktiserende lærer?

#4 Skal vi vinke farvel til den privatpraktiserende lærer?

Kollegial supervision kan både skabe bedre undervisere, styrke fællesskabet i lærerkollegiet og afhjælpe alenehed.

#3 Skal vi droppe lektierne?

#3 Skal vi droppe lektierne?

Flemming B. Olsen mener, at vi skal droppe traditionelle lektier. Hør hvorfor og få indblik i, hvordan man kan praktisere lektieintegreret undervisning.

#2 Hvordan gør vi eleverne bedre til at samarbejde?

#2 Hvordan gør vi eleverne bedre til at samarbejde?

Hvad laver eleverne egentlig, når de arbejder i grupper, og hvordan kan vi som undervisere klæde dem bedre på til gruppearbejdet?

#1 Hvad kommer ChatGPT til at betyde for undervisningen i gymnasiet?

#1 Hvad kommer ChatGPT til at betyde for undervisningen i gymnasiet?

Hvad er ChatGPT, og skal gymnasielærere være begejstrede eller bange for den nye chatrobot, som eleverne allerede bruger flittigt?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.