Lærerværelset

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

For 10-15 år siden var relationkompetence ikke noget, der fyldte alverden i en gymnasielærers jobbeskrivelse. I dag er relationsarbejdet svært at komme udenom. Men hvor meget skal man egentlig give af sig selv som gymnasielærer, og er det i orden at koncentrere sin opmærksomhed om den faglige kerneopgave og overlade relationsarbejdet til kollegaerne?

Det er nogle af de spørgsmål, som værten Morten Gundel diskuterer med Helle, Mads og Morten fra Århus Statsgymnasium i denne udgave af Lærerværelset læser.

Lærerværelset læser er et samarbejde mellem Lærerværelset og Magasinet Gymnasieforskning. Sammen med undervisere og ledere fra virkelighedens verden diskuterer værten en aktuel artikel fra magasinet med en ambition om at bygge bro mellem forskning og praksis ved at give forskernes pointer et realitetstjek.

Medvirkende:

  • Helle Foged Thomsen, lektor i dansk og spansk.
  • Mads Katholm, studievejleder og lektor i dansk, historie og mediefag.
  • Morten Junget, uddannelsesleder og lektor i matematik og samfundsfag.

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.