Lærerværelset

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Hvad vil du være, når du bliver stor? Hvis du spørger en gennemsnitlig student, er der ikke mange, der svarer pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer eller socialrådgiver. For andet år i træk er søgningen til de store professionsuddannelser dalende, og samlet set er optaget faldet med 14 procent siden 2015.

Det forsøger projektet ”Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser” at ændre på. I samarbejde med Københavns Professionshøjskole har fire gymnasier udviklet og testet en række undervisningsforløb, der anlægger en praksisfaglig vinkel på fagenes kernestof. Formålet med projektet er ikke overraskende at åbne elevernes øjne for professionsuddannelserne, men målgruppen er i høj grad også gymnasielærerne, som mere eller mindre ubevidst skubber eleverne i retning af de universiteter, som de selv er formet af.

Du kan læse mere om projektet i denne rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, og på hjemmeside kan du downloade undervisningsplaner og materialer til alle forløbene.

Medvirkende:

  • Maja Bødtcher-Hansen, formand for Danske Gymnasier og rektor på Frederiksberg Gymnasium.
  • Louis Emil Clausen, studievejleder og lektor i idræt og psykolog på Frederiksberg Gymnasium.

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.