Lærerværelset

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise. Det mener psykolog Joachim Meier, der er aktuel med bogen En ny forståelse af unges mistrivsel - modspil til sygeliggørelsen af unges liv. Her argumenterer han for, at vi i stigende grad forstår det svære i livet gennem et diagnostisk sprog, hvormed vi risikerer at sygeliggøre unge menneskers livsproblemer. Måske har vi glemt, at livet er fyldt med eksistentielle problemer, og at modgang både er uundgåeligt og en kilde til udvikling og dannelse.

Medvirkende

  • Joachim Meier (PhD), erhvervspsykolog hos konsulenthuset Clavis samt ekstern lektor ved Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet.

Links

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.