Magasin #35
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Udgivet
9/9/2025
Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet
Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.
Indhold
Inkluderende ledelse
Ram ikke kun de sædvanlige
Selvom målet er præcis det modsatte, risikerer rektorer at distribuere ledelsesopgaverne til Tordenskjolds soldater.
Interview med Mads Pieter van Luttervelt
Nye elevtyper
Den politisk engagerede gymnasieelev er drevet af følelser
Det politiske engagement har fået ny form. Gymnasielærere skal rumme og forstå de unges følelser som et legitimt politisk udtryk. Det kan være svært.
Interview med Jonas Lieberkind
Nye elevtyper
Uddannelse klarer vi selv
For elever med entreprenante livsplaner passer det formelle uddannelsessystem ikke altid ind - de klarer det selv på YouTube.
Interview med Anne Larsen
Nye elevtyper
Elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet
Nogle elever har fuldt fokus – bare ikke på undervisningen og klassefællesskabet. Vi ser på undergravende digitale fællesskaber.
Interview med Johanne Kirkeby
Nye elevtyper
Unge trækker sig
Gymnasieelever deltager ikke med samme selvfølgelighed som tidligere i sociale arrangementer på skolen. Forventningerne til fællesskaber har forandret sig.
Interview med Noemi Katznelson
Mundtlighed i sprogfagene
Når samtalen føles ægte, giver fremmedsprogsundervisningen mening for eleverne
Hvordan skaber man en undervisning, hvor eleverne faktisk har lyst, mod og sproglige ressourcer nok til at slå sig løs på et nyt sprog?
Interview med Mette Skovgaard Andersen, Line Krogager Andersen, Emmelie Kristina Krog og Marie Søgaard Thellesen
Tv-serier og køn
Dramaserier med potentiale til undervisning i køn
Korte klip fra populære dramaserier er et godt udgangspunkt for undervisning i køn, ligestilling og diversitet. Læs hvordan.
Interview med Louise Brix Jacobsen
Tidligere magasiner
Alle
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.