Magasin #35

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Udgivet
9/9/2025

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.

Indhold
Inkluderende ledelse

Ram ikke kun de sædvanlige

Selvom målet er præcis det modsatte, risikerer rektorer at distribuere ledelsesopgaverne til Tordenskjolds soldater.
Interview med Mads Pieter van Luttervelt
Nye elevtyper

Den politisk engagerede gymnasieelev er drevet af følelser

Det politiske engagement har fået ny form. Gymnasielærere skal rumme og forstå de unges følelser som et legitimt politisk udtryk. Det kan være svært.
Interview med Jonas Lieberkind
Nye elevtyper

Uddannelse klarer vi selv

For elever med entreprenante livsplaner passer det formelle uddannelsessystem ikke altid ind - de klarer det selv på YouTube.
Interview med Anne Larsen
Nye elevtyper

Elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nogle elever har fuldt fokus – bare ikke på undervisningen og klassefællesskabet. Vi ser på undergravende digitale fællesskaber.
Interview med Johanne Kirkeby
Nye elevtyper

Unge trækker sig

Gymnasieelever deltager ikke med samme selvfølgelighed som tidligere i sociale arrangementer på skolen. Forventningerne til fællesskaber har forandret sig.
Interview med Noemi Katznelson
Mundtlighed i sprogfagene

Når samtalen føles ægte, giver fremmedsprogsundervisningen mening for eleverne

Hvordan skaber man en undervisning, hvor eleverne faktisk har lyst, mod og sproglige ressourcer nok til at slå sig løs på et nyt sprog?
Interview med Mette Skovgaard Andersen, Line Krogager Andersen, Emmelie Kristina Krog og Marie Søgaard Thellesen
Tv-serier og køn

Dramaserier med potentiale til undervisning i køn

Korte klip fra populære dramaserier er et godt udgangspunkt for undervisning i køn, ligestilling og diversitet. Læs hvordan.
Interview med Louise Brix Jacobsen
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde
Magasin #31

Magasin #31

Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens

Læs desuden om
Grøn litteraturhistorie Trivsel Vrede Grammatikundervisning Kunstig intelligens