Lærerværelset

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Idéen om nordisk samhørighed er ikke ny, men hvis du spørger folkene bag NordUng trænger den til en revitalisering. NordUng er et stort udviklingsprojekt, hvor en række gymnasier fordelt ud over Norge, Danmark, Sverige og Færøerne er gået sammen om at styrke den nordiske samhørighed mellem unge i uddannelse. Det sker blandt andet gennem udvikling af aktiviter og undervisningsforløb, der bringer et nordisk perspektiv ind i undervisningen.

I denne episode af Lærerværelset kommer du med på byvandring i Lund sammen med 2.u fra Gribskov Gymnasium, der besøger deres venskabsklasse på Spyken Gymnasium. Du skal også møde Martin og Cecilia, der står bag det forløb om bæredygtig byudvikling, der bringer eleverne sammen. Mischa Sloth Carlsen, der er projektleder for NordUng, kigger også forbi og fortæller om ambitionerne med NordUng.

Alle de undervisningsforløb og aktiviteter, der er udviklet i forbindelse med NordUng, er frit tilgængelige på Norden i skolen. Her kan du også finde en nordisk venskabsklasse, hvis du vil tage det nordiske perspektiv i din undervisning til det næste niveau.

NordUngs hjemmeside kan du læse mere om projektet og finde arrangementer om nordisk samhørighed og nordisk perspektiv i undervisningen.

Episoden er støttet af A.P. Møller Fonden.

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

I denne episode skal du møde Dea Franck, der er selvstændig psykolog med ekspertise i højt begavede elever.

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.