Lærerværelset

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Hvis du underviser i gymnasiet, er der en temmelig stor sandsynlighed for, at en eller flere af dine elever har en autismediagnose. I gennemsnit bliver 15 personer hver eneste dag udredt for autismespektrumforstyrrelse, og i skrivende stund har mindst 65.000 danskere en autismediagnose. Det svarer til 1,1 procent af befolkningen, men retter man fokus mod unge, er tallet næsten tre gange så høj (Autismeforeningen 2024).

Men hvad vil det egentlig sige at leve med autisme, og hvad kan man som underviser være opmærksom på, hvis man har elever med autisme? Det har Ditte Rose Andersen et kvalificeret bud på. Hun er autoriseret psykolog med speciale i autisme og stifter af Intensive Interaction Danmark, og så kender Ditte også diagnosen indefra. Hun har nemlig selv en autismediagnose.

Links til ting, vi nævner i episoden:

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.