Lærerværelset

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Sammenligner med gymnasielærere med den samlede arbejdsstyrke, finder man en overrepræsentation af primadonnaer. De bliver ofte stemplet som barnlige, hysteriske, egocentrerede og ledelsesresistente. Det er de ikke, hvis man spørger Helle Hedegaard Hein, der i en årrække har forsket i ledelse af fagprofessionelle og højtspecialiserede medarbejde - men de bliver ofte misforstået af deres omgivelser.

Helle har på baggrund af dybdeborende feltstudier lavet en arketypemodel, hvor primadonnaen får selskab af den introverte præstationstripper, den ekstroverte præstationstripper og pragmatikeren. I denne episode møder du de fire arketyper, og du bliver klogere på, hvad der skal til for, at de trives, og hvad deres ledere kan gøre for, at de præsterer bedst muligt.

Helle har lavet en e-bog, der introducerer dig til de fire arketyper, og her finder du også et oversigtsskema, så du kan holde styr på, hvem der er hvem. Hvis du vil grave et spadestik dybere, kan jeg på det varmeste anbefale Helles bog Primadonnaledelse - når arbejdet er et kald.

Helle omtaler undervejs bogen The Human Side of Enterprise som den bedste ledelsesbog, hun nogensinde har læst. Jeg nævner også et par bøger, nemlig Pseudoarbejde - Hvordan vi fik travlt med at lave ingenting af Anders Fogh Jensen og Dennis Nørmark samt Reaktionens tid – Konkurrencestaten mellem reform og reaktion af Ove Kaj Pedersen.

Jeg har lånt et klip fra Hele Danmarks Ghita fra 24Syv Dokumentar.

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

Kom med på byvandring i Lund sammen med 2.u fra Gribskov Gymnasium, der besøger deres svenske venskabsklasse - og hør om nordisk samhørighed i uddannelse.

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

I denne episode skal du møde Dea Franck, der er selvstændig psykolog med ekspertise i højt begavede elever.

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.