Lærerværelset

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

I 'Lærerværelset læser' diskuterer et panel af gymnasielærere en aktuel artikel fra Magasinet Gymnasieforskning, og forskerne bag artiklen får også lov at blande sig. I den første udgave af 'Lærerværelset læser' udforsker værten Morten Gundel sammen  med en håndfuld garvede gymnasielærere fra Frederiksberg Gymnasium resultaterne af en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet, der viser, at langt de fleste unge i gymnasiet faktisk har det ret godt. Det kan umiddelbart lyde som en mærkelig konklusion oven på et hav af undersøgelser, artikler og tv-programmer, der tegner det samme dystre billede af en presset ungdom, hvor alt for mange mistrives. Har de unge pludselig fået det bedre, og hvordan kan vi overhovedet forstå trivsel?

Medvirkende:

  • Heidi Larsen, lektor i matematik og fysik på Frederiksberg Gymnasium.
  • Jonas Kyhnæb, lektor i matematik og spansk på Frederiksberg Gymnasium.
  • Kim Vedel Pedersen, lektor i matematik og fysik på Frederiksberg Gymnasium.
  • Ane Qvortrup, professor og leder af Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet.

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.