Lærerværelset

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage i elever i 2022/23. Tiltaget blev begrundet med "behovet for en frisk start" af daværende børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil: ”Vi skal have brudt den sociale polarisering og den etniske opdeling, og det nytter ikke noget at lukke øjnene og tro, at udfordringerne går væk af sig selv. Der er nogle steder, hvor elevsammensætningen er for skæv" (Aftale giver mulighed for ny start til 6 institutioner). Tre år efter er Herlev Gymnasium igen fyldt op. Det går godt med ansøgningstallene, men over halvdelen af eleverne har (stadig) ikke-vestlig herkomst.

Men er det overhovedet et problem? Og hvad betyder elevsammensætningen for undervisningen og det sociale liv på skolen? Det svarer rektor Mads Glendorf på i denne episode, hvor du også kan høre, hvorfor Herlev Gymnasium formentlig aldrig får en musical, og så bliver det afsløret, hvem af de medvirkende, der kom til at drikke sig fuld i undervisningen i sin dumme ungdom.

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

#26 Har gymnasiet en læsekrise, og hvordan styrker du dine elevers læsning?

Unge gider ikke at læse, og de kan i øvrigt heller ikke finde ud af det! Men er det nu også rigtigt? Og hvordan styrker vi den faglige læsning?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater? Hvem tager ledelsesopgaverne? Mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.