Lærerværelset

#6 Hvorfor skal vi have seksualundervisning på gymnasiet - og hvordan gør vi?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

I februar 2022 nedlagde over 2000 gymnasieelever deres undervisning for at følge en virtuel undervisningssession om sex og samtykke organiseret af Danske gymnasieelevers sammenslutning og Sex & Samfund. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mødte uanmeldt op til demonstrationen, og ni måneder efter vedtog folketinget, at seksualundervisning skal være obligatorisk på gymnasiale uddannelser fra 1. august 2023.

Lovteksten siger ikke så meget om, hvad eleverne skal undervises i, og det er i det hele taget meget op til det enkelte gymnasie at tilrettelægge den lovpligtige seksualundervisning. Jeg har besøgt Sara Wondie, der er projektmedarbejder i Sex og samfund, for at få nogle indspark til, hvordan det kan foregå.

Hvis du vil læse videre

#6 Hvorfor skal vi have seksualundervisning på gymnasiet - og hvordan gør vi?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

Kom med på byvandring i Lund sammen med 2.u fra Gribskov Gymnasium, der besøger deres svenske venskabsklasse - og hør om nordisk samhørighed i uddannelse.

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

I denne episode skal du møde Dea Franck, der er selvstændig psykolog med ekspertise i højt begavede elever.

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.