Lærerværelset

#7 Hvad har vi lært om kunstig intelligens i undervisningen efter et år med ChatGPT?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Da OpenAI lancerede ChatGPT for et lille års tid siden, sendte det chokbølger gennem uddannelsessektoren. Den brugervenlige og let tilgængelig kunstige intelligens rejste en masse spørgsmål om uddannelse: Hvad skal vi lære eleverne, hvis kunstig intelligens kan skrive deres tekster og tænke deres tanker for dem? Skal vi droppe skriftlige hjemmeafleveringer? Hvordan undgår vi, at eleverne snyder? Har vi overhovedet et arbejde i fremtiden, hvis eleverne bare kan få sig en skræddersyet kunstig intelligens, der kan fodre dem med de helt rigtige opgaver på det helt rigtige niveau?

I denne episode vil jeg undersøge, om vi har fået svar på nogle af alle de spørgsmål. Til at hjælpe mig har jeg fået besøg af Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen, som begge underviser på Odense Tekniske Gymnasium, hvor de eksperimenterer flittigt med kunstig intelligens i undervisning.  I deres fritid driver de det meget ambitiøse hobbyprojekt Viden.AI, der er en hjemmeside pakket med spændende indhold om kunstig intelligens og undervisning.

#7 Hvad har vi lært om kunstig intelligens i undervisningen efter et år med ChatGPT?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

Kom med på byvandring i Lund sammen med 2.u fra Gribskov Gymnasium, der besøger deres svenske venskabsklasse - og hør om nordisk samhørighed i uddannelse.

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

I denne episode skal du møde Dea Franck, der er selvstændig psykolog med ekspertise i højt begavede elever.

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.