Aktuelt

Særudgivelse: Ny viden om ungdomsuddannelser

3.9.2025

Hvert år skriver undervisere og ledere på ungdomsuddannelserne masterprojekter, hvor teori, praksiserfaringer og didaktisk og organisatorisk refleksion mødes i undersøgelser af virkelighedsnære og aktuelle problemstillinger.

Disse projekter genererer ikke blot personlig viden for de enkelte masterstuderende, men rummer en stærk viden med potentiale til at berige hele sektoren. Men alt for ofte deles disse indsigter fra masterprojekterne ikke i tilstrækkelig grad med kolleger og resten af sektoren. Det vil vi gerne gøre noget ved.

Derfor er vi meget stolte over, at vi i samarbejde med Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning, SDU kan præsentere denne udgivelse med vigtige indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.

Faglig læsning i STEM-fagene

Den faglige læsning i STEM-fagene udfordrer mange elever.

Få input til dit AP-forløb

Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.