Aktuelt

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

15.3.2025

”Vi slukker nogle unge menneskers drømme"

Reformen af ungdomsuddannelserne cementerer en lagdeling og et hierarki mellem ungdomsuddannelser, der vil gøre det sværere at blive mønsterbryder. De skærpede karakterkrav bliver en effektiv sorteringsmaskine, men hvorvidt reformen vil føre til mere ulighed, er fortsat et åbent spørgsmål.
Vi undersøger også og sætter tal på, hvilke elever det øgede karakterkrav til STX og HTX særligt vil ramme.
Interview med Ane Qvortrup, Jakob Bøje og Anders Hjort-Trolle.

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.

Særudgivelse: Ny viden om ungdomsuddannelser

Indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.

Faglig læsning i STEM-fagene

Den faglige læsning i STEM-fagene udfordrer mange elever.

Få input til dit AP-forløb

Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.