Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Tekster i matematik og naturfag er ofte kompakte og svære - og kræver en særlig form for læsning, som ikke alle elever har lært. Det stiller en række didaktiske krav til læreren, der skal forsøge at sætte sig i elevernes sted og forklare begreber i teksterne og eksplicitere, hvad der kan være svært få greb om.
Det forklarer læseforsker Jesper Bremholm i denne artikel, nedenfor, om udfordringerne ved den faglige læsning i STEM-fagene.
I anledning af studiestart og de mange nye elever, som skal føres godt ind i fagene, har vi her i august gjort artiklen åben for alle (kræver normalt abonnement på Gymnasieforskning).
Hvis din skole abonnerer på vores magasin, Gymnasieforskning, kan du gå på opdagelse i vores magasin-arkiv og finde mange flere artikler om undervisning i STEM-fagene.
Læs for eksempel denne artikel:
Elever opfatter nemlig ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer og gør det svært for lærerne at hjælpe.
Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.
Indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.
Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb
Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever
Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren
Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.