Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Tekster i matematik og naturfag er ofte kompakte og svære - og kræver en særlig form for læsning, som ikke alle elever har lært. Det stiller en række didaktiske krav til læreren, der skal forsøge at sætte sig i elevernes sted og forklare begreber i teksterne og eksplicitere, hvad der kan være svært få greb om.
Det forklarer læseforsker Jesper Bremholm i denne artikel, nedenfor, om udfordringerne ved den faglige læsning i STEM-fagene.
I anledning af studiestart og de mange nye elever, som skal føres godt ind i fagene, har vi her i august gjort artiklen åben for alle (kræver normalt abonnement på Gymnasieforskning).
Hvis din skole abonnerer på vores magasin, Gymnasieforskning, kan du gå på opdagelse i vores magasin-arkiv og finde mange flere artikler om undervisning i STEM-fagene.
Læs for eksempel denne artikel:
Elever opfatter nemlig ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer og gør det svært for lærerne at hjælpe.
Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb
Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever
Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren
Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.
Ny skriftserie på vej
Ekslusive kunsttryk om AI og mennesket
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.