Aktuelt

Faglig læsning i STEM-fagene

12.8.2025

"Læs selv teksterne, som var det første gang!"

Tekster i matematik og naturfag er ofte kompakte og svære - og kræver en særlig form for læsning, som ikke alle elever har lært. Det stiller en række didaktiske krav til læreren, der skal forsøge at sætte sig i elevernes sted og forklare begreber i teksterne og eksplicitere, hvad der kan være svært få greb om.

Det forklarer læseforsker Jesper Bremholm i denne artikel, nedenfor, om udfordringerne ved den faglige læsning i STEM-fagene.

I anledning af studiestart og de mange nye elever, som skal føres godt ind i fagene, har vi her i august gjort artiklen åben for alle (kræver normalt abonnement på Gymnasieforskning).

Hvis din skole abonnerer på vores magasin, Gymnasieforskning, kan du gå på opdagelse i vores magasin-arkiv og finde mange flere artikler om undervisning i STEM-fagene.

Læs for eksempel denne artikel:

Forstå, hvordan dine elever forstår symboler

Elever opfatter nemlig ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer og gør det svært for lærerne at hjælpe.

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.

Særudgivelse: Ny viden om ungdomsuddannelser

Indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.

Få input til dit AP-forløb

Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.