"Læs selv teksterne, som var det første gang!"
Tekster i matematik og naturfag er ofte kompakte og svære - og kræver en særlig form for læsning, som ikke alle elever har lært. Det stiller en række didaktiske krav til læreren, der skal forsøge at sætte sig i elevernes sted og forklare begreber i teksterne og eksplicitere, hvad der kan være svært få greb om.
Det forklarer læseforsker Jesper Bremholm i denne artikel, nedenfor, om udfordringerne ved den faglige læsning i STEM-fagene.
I anledning af studiestart og de mange nye elever, som skal føres godt ind i fagene, har vi her i august gjort artiklen åben for alle (kræver normalt abonnement på Gymnasieforskning).
Hvis din skole abonnerer på vores magasin, Gymnasieforskning, kan du gå på opdagelse i vores magasin-arkiv og finde mange flere artikler om undervisning i STEM-fagene.
Læs for eksempel denne artikel:
Elever opfatter nemlig ofte symboler og formler helt anderledes, end læreren tror. Det giver problemer og gør det svært for lærerne at hjælpe.