Lærerværelset

#33 Entreprenørskab i gymnasiet - varm luft eller et frisk pust?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Entreprenørskab i undervisningen handler om at tænke nyt, se muligheder og omsætte idéer til værdi. Det lyder måske lidt fluffy, så i denne episode undersøger Lærerværelset, hvordan det faktisk ser ud, når man arbejder med entreprenørskab i gymnasiet. Er der nogle faglige kalorier gemt bag de store ord, eller er det bare varm luft?

Du kommer med på Danmarks Entreprenørskabsfestival, hvor du blandt andet skal møde en gruppe elever fra HTX i Nykøbing Falster, CELF der har lavet en nyfortolkning af klodsmajor til generte børn. Du skal også møde en uddannelseskonsulent fra Fonden for Entreprenørskab, som begyndte at interessere sig for entreprenørskab efter mødet med et meget stort vandhul på Djursland engang i 90’erne. Vi når også et smut forbi Frederikssund Gymnasium, der har et makerspace og en vicerektor, der mener, at vi skal have mere entreprenørskab i undervisningen - også på STX.

Gæster:

  • En masse modige elever på Danmarks Entreprenørskabsfestival
  • Lars Frisdahl, uddannelseskonsulent i Fonden for Entreprenørskab
  • Stine Mikkelmann, konstitueret vicerektor og makervejleder på Frederikssund Gymnasium

Vært og producent:

  • Morten Gundel

Episoden er udgivet med støtte fra Fonden for Entreprenørskab.

Hvis du har lyst til at støtte Lærerværelset, foregår det på 10er.com/laerervaerelset. En stor tak til dem, der allerede har været forbi :)

#33 Entreprenørskab i gymnasiet - varm luft eller et frisk pust?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

#32 Hvordan skaber vi mere nordisk samhørighed i gymnasiet, og hvad skal den egentlig til for?

Kom med på byvandring i Lund sammen med 2.u fra Gribskov Gymnasium, der besøger deres svenske venskabsklasse - og hør om nordisk samhørighed i uddannelse.

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

#31 Kan høj begavelse være en udfordring, og hvordan motiverer og inkluderer vi højtbegavede elever?

I denne episode skal du møde Dea Franck, der er selvstændig psykolog med ekspertise i højt begavede elever.

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

#30 På Herlev Gymnasium har over halvdelen af eleverne ikke-vestlig herkomst. Er det et problem?

Herlev Gymnasium var en af seks skoler, der blev nægtet at optage elever i 2022/23. Hvordan går det nu tre år efter?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

#29 Kan eleverne hjælpe hinanden med at få bedre studievaner?

Struktur, motivation, overblik og sunde målsætninger - kan elever i mentorordning hjælpe hinanden med at udvikle sunde studievaner?

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

# 28 Sommerferie: Et dyk i arkivet og en lille teaser

Lærerværelset holder sommerferie. Som et lille plaster på såret, kan du hygge dig med tre godbidder fra arkivet.

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

#27 Har vi brug for en ny forståelse af unges mistrivsel?

Vi har ikke en trivselskrise, men vi har en forståelseskrise.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.