Aktuelt

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Af Mikkel Kamp
8.9.2025

Har eleverne forandret sig?

De er anderledes, end de var sidste år. Vi har sværere ved at forstå, hvad der foregår. Det, der virkede for få år siden, virker ikke altid mere.

Sådan lyder det nogle gange, når vi taler med undervisere, ledere og forskere. Det bliver ofte nævnt, at noget er forandret hos eleverne. Ikke sådan at alle tidligere var på en måde og nu er på en anden. Snarere at de er vidt forskellige, og at nogle af de nye måder at være på ikke rigtig minder om, hvordan eleverne var for måske ti år siden, og i nogle tilfælde bare sidste år.

Men hvordan er de så? Det satte vi os for at undersøge i det nye nummer af Gymnasieforskning. Det blev til fire tankevækkende portrætter af nye tendenser blandt eleverne - her kan de læse det ene af dem.

De andre tendenser og hele Gymnasieforskning #35 kan du læse her, hvis du og din skole har abonnement.

Særudgivelse: Ny viden om ungdomsuddannelser

Indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.

Faglig læsning i STEM-fagene

Den faglige læsning i STEM-fagene udfordrer mange elever.

Få input til dit AP-forløb

Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Tre artikler om undervisning af to-sprogede elever

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater? Hvem tager ledelsesopgaverne? Mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.