Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Kan din elev urdu, tyrkisk eller et tredje sprog, så se det, og brug det. For eleverne lærer mere, når de får lov at arbejde på deres stærkeste sprog, viser forskning fra blandt andet Norge og Sverige.
Vi har samlet en lille artikelpakke med tre artikler, som giver inspiration til din undervisning af flersprogede elever:
- Ja, det er faktisk helt okay at tale arabisk i dansktimen
Interview med professor Joke Dewilde fra Universitetet i Oslo og lektor Ingrid Rodrick Beiler fra Oslo Metropolitan University. I Gymnasieforskning #24
[Artiklen er åben for alle, nedenfor]
- Små huller i hverdagssproget kan spænde ben for tosprogede gymnasieelever
Interview med forsker Helle Pia Laursen fra DPU, Aarhus Universitet.
I Gymnasieforskning #23
[Kun for abonnenter]
- Eleverne lærer og trives bedre, når sproget er frit
Interview med professor i svensk som andetsprog Christina Hedman fra Stockholms Universitet.
I Gymnasieforskning #25
[Kun for abonnenter]
Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren
Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.
Ny skriftserie på vej
Ekslusive kunsttryk om AI og mennesket
AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.