Aktuelt

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Af Signe Tonsberg
19.5.2025

Kan din elev urdu, tyrkisk eller et tredje sprog, så se det, og brug det. For eleverne lærer mere, når de får lov at arbejde på deres stærkeste sprog, viser forskning fra blandt andet Norge og Sverige.

Vi har samlet en lille artikelpakke med tre artikler, som giver inspiration til din undervisning af flersprogede elever:

- Ja, det er faktisk helt okay at tale arabisk i dansktimen
Interview med professor Joke Dewilde fra Universitetet i Oslo og lektor Ingrid Rodrick Beiler fra Oslo Metropolitan University. I Gymnasieforskning #24
[Artiklen er åben for alle, nedenfor]

- Små huller i hverdagssproget kan spænde ben for tosprogede gymnasieelever
Interview med forsker Helle Pia Laursen fra DPU, Aarhus Universitet.
I Gymnasieforskning #23
[Kun for abonnenter]

- Eleverne lærer og trives bedre, når sproget er frit
Interview med professor i svensk som andetsprog Christina Hedman fra Stockholms Universitet.
I Gymnasieforskning #25
[Kun for abonnenter]

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.

Vigtig viden fra masterprojekter

Ny skriftserie på vej

Nye værker til væggene?

Ekslusive kunsttryk om AI og mennesket

Vi kan lære af 70’ernes debat om lommeregneren

AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.