Aktuelt

Elevernes mange sprog er en superkraft - brug den!

Af Signe Tonsberg
19.5.2025

Kan din elev urdu, tyrkisk eller et tredje sprog, så se det, og brug det. For eleverne lærer mere, når de får lov at arbejde på deres stærkeste sprog, viser forskning fra blandt andet Norge og Sverige.

Vi har samlet en lille artikelpakke med tre artikler, som giver inspiration til din undervisning af flersprogede elever:

- Ja, det er faktisk helt okay at tale arabisk i dansktimen
Interview med professor Joke Dewilde fra Universitetet i Oslo og lektor Ingrid Rodrick Beiler fra Oslo Metropolitan University. I Gymnasieforskning #24
[Artiklen er åben for alle, nedenfor]

- Små huller i hverdagssproget kan spænde ben for tosprogede gymnasieelever
Interview med forsker Helle Pia Laursen fra DPU, Aarhus Universitet.
I Gymnasieforskning #23
[Kun for abonnenter]

- Eleverne lærer og trives bedre, når sproget er frit
Interview med professor i svensk som andetsprog Christina Hedman fra Stockholms Universitet.
I Gymnasieforskning #25
[Kun for abonnenter]

Når elevers fællesskaber undergraver klassefællesskabet

Nye tendenser blandt eleverne - åben artikel fra det nye nummer.

Særudgivelse: Ny viden om ungdomsuddannelser

Indsigter og perspektiver fra ti masterprojekter.

Faglig læsning i STEM-fagene

Den faglige læsning i STEM-fagene udfordrer mange elever.

Få input til dit AP-forløb

Ny forskning og undervisningsmaterialer til dit AP-forløb

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.