Forskningsdatabase
Abstract

Den pædagogiske uddannelse til gymnasielærer i Danmark har en mere end 200 år gammel tradition. Uddannelsen kaldes pædagogikum, og den foregår i starten af ansættelsen som lærer, men efter afslutningen af den faglige kandidatuddannelse ved et universitet. En væsentlig dimension i uddannelsen er at socialisere universitetskandidater til at blive gymnasielærere. I denne artikel undersøger vi, hvordan denne socialisering foregår i de teoretiske dele af pædagogikum inden for fagene dansk, matematik og samfundsfag. På baggrund af et etnografisk inspireret studie analyseres ud fra Bourdieus sociologiske teori pædagogikums praksisformer og diskurser, således som det kommer til udtryk gennem undervisning og anvendelse af pædagogiske teorier samt forskning. På den baggrund diskuteres potentielle konsekvenser af pædagogikum i lyset af de gymnasiale uddannelsers formål.

Fakta
Titel
Fra universitetskandidat til gymnasielærer : En Bourdieu-inspireret analyse af lærersocialisering gennem det gymnasiale pædagogikum
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch,Palle Rasmussen
Udgiver
Aalborg Universitet
Udgivelse
Nordic Studies in Education
Genre
Tidsskriftsartikel
Omfang, antal sider
30
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.