Forskningsdatabase
Abstract

De sidste 20 års it-forskning og it-udviklingsprojekter på de danske gymnasiale uddannelser har vist, at eleverne ønsker variation og at undervisningen skal opleves som meningsfuld. Her hører enigheden op, da eleverne ikke er enige om, hvad der giver mening og heller ikke hvornår, hvordan og i hvilket omfang undervisningen skal byde på variation. Analysen viser, at eleverne har forskellige ønsker til undervisningsformer, lærer- og elevrelationer, hjemmearbejde, afleveringsformater, feedbackformer, brug af computere, tilbudte læringsressourcer/undervisningsmaterialer, lærerkompetencer og elevmedbestemmelse. Artiklen trækker tråde tilbage til de første danske it- didaktiske udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser, og dykker ned i det netop afsluttede største forsknings- og udviklingsprojekt af sin art i Danmark, hvor nytænkning af undervisningen var omdrejningspunktet. It-anvendelser i undervisningen betragtes i artiklen som en anledning og invitation til didaktisk nytænkning.

Fakta
Titel
Vedkommende undervisning – for hvem? Deltagerfaringer fra it-udviklingsprojekter - et elevperspektiv
Forfatter(e)
Helle Mathiasen
Udgiver
Institut for naturfagenes didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
IND's skriftserie, nr. 45
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
16
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.