Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er delrapport seks ud af i alt seks delrapporter, som præsenterer resultatet af undersøgelsen af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år. Denne rapport konkluderer på projektets analyser og resultater og trækker nogle tråde på tværs af fagenes udvikling. Rapporten er bygget op efter undersøgelsens tre forskningsspørgsmål: 1. Hvad karakteriserer udviklingen i gymnasieelevernes viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A? 2. Hvad karakteriserer udviklingen i undervisningen i Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A mht. viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer i undervisningens indhold? 3. Hvad karakteriserer det aktuelle niveau i danske gymnasieelevers grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A?

Fakta
Titel
Udviklingen af fagligheden i gymnasiet
Forfatter(e)
Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer, 2018
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
71
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.