Denne artikel handler specifikt om forholdet mellem de gymnasiale fag historie og samfundsfag og mere generelt om den dynamik, som kan iagttages i udviklingen af fag. Alle fag har en basis som de på en eller anden måde afspejler. Det interessante ved forholdet mellem historie og samfundsfag er, at de to fag til dels har en fælles basis i form af samfunds- og statsudviklingen nationalt og internationalt; begge har udviklet sig i forhold til forandringer i denne basis, som har stillet nye krav i form af nyt stof og varetagelse af nye funktioner i uddannelsessystemet, og disse udviklinger er foregået i et spil mellem fagene, en didaktiseringsproces.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Samfundsfag – en uddifferentiering i og en udfordring til historiefaget
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.