Forskningsdatabase
Abstract

Er der en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og sociale relationer, motivation og kognition? På baggrund af erfaringer fra forskningsprojekt ‘forsøg med læring i bevægelse’, oplevede mange lærere, at elevers kognition forbedrede sig, som resultat af de opstillede forsøg på skolerne. De udtrykker forhåbninger om, at alle parametre forbedres af meningsfulde aktiviteter og ønsker samtidig, at fysisk aktivitet skal ind i boglige fag. Kropslig erfaring er i centrum i disse læreres tilgang til læring i bevægelse. Det er for dem vigtigt, at der bliver mere ’virkelighed’ og praksis i undervisningen, men også at bevægelse kobles med refleksion. Projektet ”Forsøg med Læring i Bevægelse” er initieret og finansieret af Undervisningsministeriet.

Fakta
Titel
Rapport for 'forsøg med læring i bevægelse'
Forfatter(e)
Anna Bugge (red), Karsten Froberg (red), Charlotte Svendler, Jørn Dam og Stine Degerbøl
Udgiver
Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2015

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.