Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i en sammenligning af skrivekulturerne i dansk på de to uddannelsesniveauer, grundskole og gymnasium, baseret dels på styredokumenter, dels på et etnografisk længdestudie af en skolepiges, Sofia, skriveerfaringer fra 9. klasse til 3. gymnasieklasse. Den sammenstiller dernæst dybdeanalyser af to skriftlige opgaver fra henholdsvis 9. klasse og 1. gymnasieklasse. Afsluttende diskuteres mere generelle problemstillinger vedrørende danskfaglig skrivekultur og overgangen mellem den obligatoriske folkeskole og de gymnasiale uddannelser. Studiets teoretiske ramme er sociokulturel og inspireret af forskergrupperinger som New Literacy Studies og Academic Literacies Research. Skrivning anskues således som en social praksis, og datagenerering baseres på tekstorienteret etnografi.

Fakta
Titel
Overgangen fra grundskole til gymnasium: En elevskrivers håndtering af skiftende skrivekulturer og positioneringer
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Göteborg Universitet
Udgivelse
I: Mångfaldens möjligheter - litteratur och språkdidaktik i norden, Institutionen för svenska språket, s 155-180
Genre
Kapitel i bog
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.