Forskningsdatabase
Abstract

I 2004 forsvarede jeg min ph.d.-afhandling Praktisk Originalitet. I den undersøger jeg den anonyme vilje til originalitet, som den udspiller sig i det gymnasieskriftlige. Her er det gymnasieskriftlige også udgangspunktet. Hensigten er dels at vise, hvordan originaliteten læses der, dels at diskutere i hvis tjeneste en svært bestemmelig størrelse som originalitet står. Mange mere eller mindre ekspliciterede interesser mødes nemlig i viljen til originalitet, og det er værd at være opmærksom på, for ved man ikke, hvad den konkrete fordring egentlig involverer, risikerer man at gå galt i byen, ikke bare i det gymnasieskriftlige, men også fx i det skriftlige i de videregående uddannelser.

Fakta
Titel
Originalitet i teksten og tiden
Forfatter(e)
Signe Plldal Hansen
Udgiver
Gjallerhorn, VIA University College
Udgivelse
Gjallerhorn 2008 (7)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
52-59
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.