Forskningsdatabase
Abstract

Anne Bjerregaard Sindings artikel “Når kulturen ekskluderer – piger i fysikfaget” giver et bud på mulige sammenhænge mellem danske pigers manglende interesse og motivation for fysikfaget og tilstedeværelsen af kulturelle opfattelser som ekskluderer piger fra fysik. (...) Eksemplerne er meget levende beskrevet og er meget genkendelige for mig der først som kvindelig fysik/kemi-lærer i folkeskolen og siden som uddannelsesforsker har beskæftiget mig med fysik/kemi-undervisning i skolen på praksisniveau. (...) jeg kan tilføje empiriske eksempler på piger som er engagerede i undervisningen, og som er anerkendt for deres dygtighed. I mit ph.d.-projekt "Fysik/kemiundervisningen i folkeskolen– set i pigeperspektiv” valgte jeg at indsamle det empiriske materiale i klasser hvor piger var aktivt engagerede i undervisningen, med henblik på at kunne beskrive hvad der skulle til for at gøre undervisningen inkluderende for piger (Sørensen, 1990). Jeg fandt at medbestemmelse og følelsen af relevans var af betydning for om piger engagerede sig i fysikundervisningen (Sørensen, 1992). Det stemmer meget godt med at ABS foreslår mere vægt på anvendelsesperspektivet som en konkret handlemulighed for at undgå at ekskludere piger fra fysikfaget. Anne Bjerregaard Sindings oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Masser af rapporter og strategiplaner – men hvordan ændres praksis i fysiklokalet?
Forfatter(e)
Helene Sørensen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2007 (2), s. 68-71
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.