Forskningsdatabase
Abstract

I denne bog undersøger vi, hvad bedømmelser betyder for elevers læringsorienteringer, deres deltagelse i undervisningen og læringskulturen på henholdsvis handelsgymnasiet, det almene gymnasium, hf og erhvervsuddannelserne.  Baggrunden for undersøgelsen er et øget fokus på karakterer på ungdomsuddannelserne, samtidig med at vi ved, at et ensidigt fokus på bedømmelse i form af karakterer kan være problematisk for elevernes læring og trivsel, ligesom der er risiko for at spærre for netop den kompetenceudvikling, der er formålet med uddannelserne. Afsættet for bogen er ikke, at vi skal holde op med at give karakterer eller bedømme elevernes præstationer i ungdomsuddannelserne. Formålet er at undersøge og belyse, hvad forskellige bedømmelsespraksisser betyder for de unges læringsorienteringer og læringskulturen på uddannelserne.

Fakta
Titel
Karakterbogen - Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur
Forfatter(e)
Noemi Katznelson og Arnt Vestergaard Louw
Udgiver
Center for ungdomsforskning, Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
109
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.