Forskningsdatabase
Abstract

Artiklens forfatter belyser det almene gymnasiums historiefag, som har udviklet sig fra et fortidsfikseret fag til i dag at være et fag, der udvikler identitet og historisk bevidsthed på baggrund af viden og en fast metode. De seneste 40 års historie kan anskues som en konkurrence mellem synsvinklerne overblik- og sammenhængsforståelse, redskabsorientering og bevidsthedsdannelse.

Fakta
Titel
Historie er ikke, hvad det var engang
Forfatter(e)
Kirsten Augustesen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2004 (1)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.