Forskningsdatabase
Abstract

"Et af målene med den nye (2005) gymnasiereform er at gøre eleverne mere selvstændige – at udvikle dem fra gymnasieelever til universitetsstuderende. Hertil knytter sig en række (erhvervsgymnasiale) kvaliteter, som de helst skal supplere med: de skal blive mere kreative, mere innovative, mere vidensopsøgende og mere opfindsomme. På tilsvarende vis skal lærerne lære at blive mere coachende (for elevernes læring/kompetenceudvikling), mere engagerede (i gymnasiets organisatoriske udvikling og konkurrenceposition) og mere fleksible (i forhold til de nye teamsamarbejder på tværs af fagene) – kort sagt ildsjæle og konsulenter frem for privat­praktiserende klasselærere. Men hvordan ser eleverne og lærerne egentlig sig selv i fremtidens gymnasium? Hvordan orienterer de sig i forhold til de nye krav og roller? Og hvordan kan disse aktører på sigt tænkes at drive reformen fremad – eller tilbage?

Fakta
Titel
Gymnasiereform 2005: Udvikling eller retraditionalisering?
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje og Kristian Delica
Udgiver
Social Kritik
Udgivelse
Social Kritik 2005 nr. 99, s. 54-63
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
15
Udgivelsesår
2005

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.