Forskningsdatabase
Abstract

"Et af målene med den nye (2005) gymnasiereform er at gøre eleverne mere selvstændige – at udvikle dem fra gymnasieelever til universitetsstuderende. Hertil knytter sig en række (erhvervsgymnasiale) kvaliteter, som de helst skal supplere med: de skal blive mere kreative, mere innovative, mere vidensopsøgende og mere opfindsomme. På tilsvarende vis skal lærerne lære at blive mere coachende (for elevernes læring/kompetenceudvikling), mere engagerede (i gymnasiets organisatoriske udvikling og konkurrenceposition) og mere fleksible (i forhold til de nye teamsamarbejder på tværs af fagene) – kort sagt ildsjæle og konsulenter frem for privat­praktiserende klasselærere. Men hvordan ser eleverne og lærerne egentlig sig selv i fremtidens gymnasium? Hvordan orienterer de sig i forhold til de nye krav og roller? Og hvordan kan disse aktører på sigt tænkes at drive reformen fremad – eller tilbage?

Fakta
Titel
Gymnasiereform 2005: Udvikling eller retraditionalisering?
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje og Kristian Delica
Udgiver
Social Kritik
Udgivelse
Social Kritik 2005 nr. 99, s. 54-63
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
15
Udgivelsesår
2005

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.