Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingens hovedspørgsmål er: A) Hvorfor er det svært for gymnasieelever at forstå fysikken? B) Hvordan kan man undervise så der tages højde herfor og hvad betyder det for elevernes motivation? C) Hvorledes kan man formulere kravene i fysik så de i højere grad afspejler en forståelsesbaseret handleevne og muliggør en fagdidaktisk udvikling? Disse spørgsmål behandles gennem en kombination af empiriske og teoretiske tilgange.

Fakta
Titel
Fysikfaget i forandring: Læring og undervisning i fysik i gymnasiet med fokus på dialogiske processer, autenticitet og kompetenceudvikling
Forfatter(e)
Jens Dolin
Udgiver
IMFUFA, Roskilde Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
464
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.