Skal vi sikre, at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse, er der blandt andet behov for tiltag, som skaber større rummelighed i ungdomsuddannelserne og på arbejdsmarkedet. Der er derfor grund til at se på ungdomsuddannelsernes tilrettelæggelse, hvor mere praktiske indgange må forventes at kunne fastholde flere unge. Større fokus på uddannelsens sociale miljø og den enkelte elevs velbefindende ser også ud til at være vigtig. Selv om vores viden om de unge uden uddannelse er betydelig, ville der være perspektiver i at udnytte eksisterende muligheder for at få belyst, hvad det er for forhold, der gør, at en ikke ubetydelig gruppe af unge med svag social baggrund og ringe boglige kompetencer alligevel formår at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fra grundskolen til ungdomsuddannelserne
Forfatter(e)
Torben Pilegaard Jensen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2006 (4)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2006
Unge og uddannelse
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.