Artiklen diskuterer en række fund, der er gjort i forbindelse med et projekt om vidensdeling. De viser, at vidensdeling især forbindes med særfaglig ajourføring og administration og delvis med metoder, men ikke vedrører det særdeles krævende nye faglighedsbegreb, som gymnasiereformen introducerer. Dette forekommer umiddelbart paradoksalt. Set i et overordnet perspektiv foreslår forfatterne at forstå dette som usikkerhedshåndtering – at lærere i presset fra en ambitiøs reform bestræber sig på at sikre en vis genkendelighed og undervisning for dem selv og deres elever.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Vidensdeling, reform og usikkerhed
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae og Lars Frode Frederiksen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2012 (8), s. 8-10
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2012
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.