Kapitel 1: Indledning og redegørelse for afhandlingens problemstilling og Afhandlingens emne er de forandringer, gymnasielærernes indbyrdes samarbejde gennemgår som led i moderniseringen af gymnasieskolen. Min særlige interesse går ud på, hvordan disse forandringer opleves af lærerne, og hvordan de udvikler bestemte strategier i deres måder at håndtere forandringerne på. Den anlagte vinkel er organisationspsykologisk, og perspektivet er at analysere og diskutere, hvad disse strategier betyder for lærernes professionelle samarbejde, og dermed også for arbejdsmiljøet og den videre udvikling af gymnasiet som organisation. Afhandlingen befinder sig således indholdsmæssigt i et krydsfelt mellem forskning i psykisk arbejdsmiljø og organisationsudvikling. Begge områder får en stadig stigende betydning på arbejdspladser i specielt de vestlige samfund, hvor både omfattende organisatoriske forandringer og problemer med arbejdsmiljøet er blandt de generelle udviklingstendenser. I hverdagssproget og i den psykologiske forskning i arbejdslivet opereres der med, at medarbejderes reaktioner på forandringer hænger sammen med og Der henvises imidlertid ofte til antagelser, der savner præcision, idet der ikke indkredses, hvad medarbejderne gør modstand imod, og hvad de bliver stressede af. Desuden er det uklart, om reaktionerne først og fremmest ses som forbundet med individernes særegenhed, eller med de måder en organisation tackler forandringsprocessen på. I denne afhandling fokuserer jeg specifikt på individets interaktion i arbejdsgruppen som et system, en kultur og et emotionelt fællesskab, og i forlængelse deraf ser jeg modstands- og stressformer og også støtte til forandringerne i forhold til mønstre, der udfoldes på gruppeniveau. Arbejdsopgavernes indhold, de organisatoriske og ledelsesmæssige rammer samt lærernes individuelle og kollektive historie antages at være afgørende for de gruppedynamiske processer, der sker i forbindelse med organisationsforandringerne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
”Vi er jo kolleger, ikke konkurrenter…"
Forfatter(e)
Åse Lading
Udgiver
Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
273
Udgivelsesår
2006
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.