Med denne artikel præsenterer og udforsker vi, hvordan det dramaturgiske begrebsapparat kan kvalificere undersøgelse af vejledningsprocesser. Først hævder vi behovet for at undersøge vejledningsprocesser af skriftlige opgaver over tid og i skiftende kontekster. Dernæst argumenterer vi for en integration af dramaturgien som en teori, der leverer et hensigtsmæssigt begrebsapparat til sådan en analyse. Endelig anerkender vi, at den bedste måde at begrunde værdien af vores begrebsapparat og analysemetode på, er ved at anvende det i en analyse af empiriske eksempler. Vi præsenterer derfor to analyser knyttet til vejledning af elevers skrivning af de større skriftlige opgaver i det danske gymnasium i perioden 2018-2020.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Vejledningens dramaturgi
Forfatter(e)
Anne Bang-Larsen
Udgiver
Syddansk Universitet, Det Humanistiske Fakultet
Udgivelse
Vejledning - et drama i flere akter, s. 195
Genre
Bidrag til ph.d. afhandling
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2022
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.