Forskningsdatabase
Abstract

Med denne artikel præsenterer og udforsker vi, hvordan det dramaturgiske begrebsapparat kan kvalificere undersøgelse af vejledningsprocesser. Først hævder vi behovet for at undersøge vejledningsprocesser af skriftlige opgaver over tid og i skiftende kontekster. Dernæst argumenterer vi for en integration af dramaturgien som en teori, der leverer et hensigtsmæssigt begrebsapparat til sådan en analyse. Endelig anerkender vi, at den bedste måde at begrunde værdien af vores begrebsapparat og analysemetode på, er ved at anvende det i en analyse af empiriske eksempler. Vi præsenterer derfor to analyser knyttet til vejledning af elevers skrivning af de større skriftlige opgaver i det danske gymnasium i perioden 2018-2020.

Fakta
Titel
Vejledningens dramaturgi
Forfatter(e)
Anne Bang-Larsen
Udgiver
Syddansk Universitet, Det Humanistiske Fakultet
Udgivelse
Vejledning - et drama i flere akter, s. 195
Genre
Bidrag til ph.d. afhandling
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.