Forskningsdatabase
Abstract

Vi taler meget om individualiseringen af ungdomslivet, men hvad med un- ges fællesskaber? Skolen, fritidsklubben, sportsforeningen og andre velkendte samfundsinsti- tutioner ser stadig ud til at udgøre en ramme om væsentlige fællesskaber i ungdomslivet. Men samtidig fylder digitale, ungdomskulturelle og selvor- ganiserede fællesskaber mere og mere. Vi har imidlertid manglet en forskningsbaseret viden om, hvordan unge oplever og begrebsliggør forskellige former for fællesskaber; hvilken rolle de spiller i ungdomslivet; samt hvad der har betydning for, hvilke fællesskaber unge orienterer sig imod. I denne rapport, der fokuserer på unges fællesska- ber, forsøger vi at udfylde en del af dette videnshul. Center for Ungdomsforskning har haft et årelangt forskningsmæssigt fokus på den ændrede rolle, foreningslivets fællesskaber spiller i ungdomslivet. I forlængelse af dette forskningsmæssige fokus har Center for Ungdoms- forskning modtaget en donation fra Dansk Ungdoms Fællesråd til et forsk- ningsprojekt, der sætter spot på unges fællesskaber, og hvor der bl.a. rettes en opmærksomhed mod fællesskaberne i foreningslivet. Denne rapport er en frugt af denne donation, som vi gerne vil takke Dansk Ungdoms Fæl- lesråd for. Rapporten bygger på kvalitative interviews med unge fra Hillerød Kom- mune, som hver især har bidraget med deres tid, erfaringer og overvejelser over fællesskaber, der har en betydning for dem og spiller en rolle i deres liv.

Fakta
Titel
Unge fællesskaber - mellem selvfølgelighed og vedligeholdelse
Forfatter(e)
Maria Bruselius-Jensen og Niels Ulrik Sørensen
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
113
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.