Forskningsdatabase
Abstract

Formålet med spørgeskemaundersøgelsen UNG19 – Sundhed og trivsel på gymnasiale uddannelser 2019 (UNG19) er at beskrive sundhedsadfærd, trivsel og helbred blandt unge på de gymnasiale uddannelser. I alt blev 287 skoler, der tilbyder de gymnasiale uddannelser Almen Studentereksamen (STX), Højere Forberedelseseksamen (2-årig HF), Højere Handelseksamen (HHX) og Teknisk Studentereksamen (HTX), inviteret til at deltage, hvoraf 88 skoler valgte at takke ja. Blandt de 45.035 elever på de deltagende skoler har 29.122 elever besvaret spørgeskemaet (65 %), og rapporten er således baseret på information fra disse elever. De 29.122 elever består af 20.317 (70 %) STXelever, 2.113 (7 %) HF-elever, 4.032 (14 %) HHX-elever og 2.660 (9 %) HTX-elever. Dataindsamlingen foregik fra 14. januar til 1. april 2019. I dette kapitel præsenteres hovedresultater fra UNG19. Kapitlet indeholder temaerne alkohol-, ryge-, motions- og kostvaner, brug af euforiserende stoffer, søvn og træthed, seksualadfærd, krop og helbred, mental sundhed, sociale relationer, skoleliv og brug af digitale medier.

Fakta
Titel
UNG19 : Sundhed og trivsel på gymnasiale uddannelser 2019
Forfatter(e)
Veronica Pisinger, Anne Bonde Thorsted,Andrea Huber Jezek, Andreas Jørgensen,Anne Illemann Christensen, Lau Caspar Thygesen
Udgiver
Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet
Udgivelse
UNG19 - Sundhed og trivsel på gymnasiale uddannelser 2019
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
66
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.