Forskningsdatabase
Abstract

Ungdomsuddannelserne har fået tre år til at profilere sig fagligt og skolekulturelt. Hermed markeres et skift fra en udvikling, der gennem de sidste årtier har været centralt styret og kendetegnet ved ønsket om at effektivisere via nye styre- og ledelsesformer, samt en række relativt abstrakte begreber som fx kvalitet, kompetence og læring. Med Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser er der nu lagt op til en decentral udvikling, hvor skoleudviklingen kan tage udgangspunkt i skolekulturernes basale værdier og læringsformer.

Fakta
Titel
Udviklingen i de gymnasiale ungdomsuddannelser
Forfatter(e)
Jørgen Gleerup
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.