Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er delrapport seks ud af i alt seks delrapporter, som præsenterer resultatet af undersøgelsen af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år. Denne rapport konkluderer på projektets analyser og resultater og trækker nogle tråde på tværs af fagenes udvikling. Rapporten er bygget op efter undersøgelsens tre forskningsspørgsmål: 1. Hvad karakteriserer udviklingen i gymnasieelevernes viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A? 2. Hvad karakteriserer udviklingen i undervisningen i Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A mht. viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer i undervisningens indhold? 3. Hvad karakteriserer det aktuelle niveau i danske gymnasieelevers grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A?

Fakta
Titel
Udviklingen af fagligheden i gymnasiet
Forfatter(e)
Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer, 2018
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
71
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.