Forskningsdatabase
Abstract

Historieundervisningen i det almene gymnasium befinder sig trods ændrede læreplaner i en situation, hvor det reproducerende over for det analyserende bevarer sin dominans. En opgave for historiedidaktikken kan derfor være at styrke en didaktisering, der accentuerer det analyserende aspekt. Artiklen præsenterer kortfattet nogle linjer i dansk historiedidaktik og fremhæver aktuelle problemstillinger.

Fakta
Titel
Udfordringer til historiedidaktikken
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2013 (9), s. 5-6
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.