Forskningsdatabase
Abstract

I dialog med første del af antologien diskuterer dette kapitel fagligt samspil i de gymnasiale uddannelser. Det har stået centralt i debatten om det faglige samspil i de gymnasiale uddannelser, at eleverne skal kunne anvende fagene i arbejdet med at løse epokale nøgleproblemer, der er eksternt definerede i forhold til de deltagende fag. Der har været fokus på en udfordringsdidaktisk tilgang, hvor stoffet udvælges, så det kan anvendes til at analysere samfundsmæssige problemstillinger med henblik på at udvikle elevernes handlekompetence. Under inspiration fra antologiens første del peger kapitlet på, at der også er brug for, at eleverne arbejder med samspilsforløb, hvor de lærer sig fag ved at reflektere over, hvilke resurser fagene har, og kapitlet anbefaler, at sådanne forløb organiseres i studieretningerne. Det understreges, at det skal ske i et almendannende og refleksivt perspektiv. Dette arbejde har en basisfagsdidaktisk tilgang, hvor stoffet udvælges efter, at det giver indsigt i videnskabelige strukturer. Denne dobbelte tilgang til det faglige samspil kan gøre det muligt for eleverne at styrke deres evne til at anvende fag i problemløsende arbejde og også derigennem lære sig fag.

Fakta
Titel
Udfordringer til det faglige samspil i de gymnasiale uddannelser
Forfatter(e)
Peter Hobel
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag
Udgivelse
Tværfaglighed og fagligt samspil, kap. 8, s. 151-162
Genre
Kapitel i bog
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.