Forskningsdatabase
Abstract

Virker de mange tiltag til at motivere unge til at tage en ungdomsuddannelse efter hensigten? Spørgsmålet vejede tungt i rapportens fundament og de tilknyttede forskere etablerede derfor et ‘udviklingseksperimentarium’, hvor deltagerne fra ungdomsuddannelserne over fem seminarer i fællesskab udviklede motivationsskabende tiltag, som efterfølgende blev afprøvet ude omkring på de deltagende uddannelser. Formålet med hele forløbet var at skabe nye situationer, fællesskaber og organisationsmønstre, der fremmer unges motivation for at tage en ungdomsuddannelse. Det særlige ved forsøgene var, at de fandt sted på såvel de gymnasiale som de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Resultaterne af undersøgelsen peger på, at en central faktor for de unges motivation er oplevelsen af at blive inddraget, få medindflydelse og være med til at skabe forbedringer. Det handler konkret om oplevelsen af, at underviserne udviser en interesse for at forstå elevernes perspektiver og bevæggrunde. Pointen er, at jo større forståelse og sammenfald af interesser der er mellem elever og undervisere i et konkret lærings- og undervisningsforløb, jo større chance er der for, at det bliver vel modtaget.

Fakta
Titel
Uddannelser der motiverer - forsøg på forandring på ungdomssuddannelserne
Forfatter(e)
Mette Lykke Nielsen, Susanne Murning, og Noemi Katznelson
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
168
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.