Forskningsdatabase
Abstract

Gymnasielevers trivsel er et emne, der i årevis har fået meget opmærksomhed. Men hvordan skal vi forstå trivsel, hvad påvirker elevernes trivsel på forskellige tidspunkter i deres gymnasietid, og hvad kan man i gymnasiesammenhænge gøre for at understøtte trivslen? I denne artikel foreslår jeg et trivselsbegreb, som er differentieret ift. tre dimensioner, emotionelt velvære, socialt velvære og fagligt velvære, der samler sig i et begreb om socio-emotionelle erfaringer, samt ift. forskellige elevgrupper, kontekster og tid.

Fakta
Titel
Trivsel i gymnasiet
Forfatter(e)
Ane Qvortrup
Udgiver
EMU
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.