At a recent conference I attended, the keynote speaker, Kim Tallbear (Lakota), poignantly and provocatively stated that sett lers of North America1 respond unimaginatively to climate panics and other crises humanity faces, because their stories fail to envision a way for humans to survive. This lack of imagination, she argued, leads to white settlers tending to forget that indigenous peoples already survived the apoca- lypse, which in turn enables indigenous people to imagine survival more richly.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
The Decolonial Potential of First Nation Young Adult and Speculative Fiction
Forfatter(e)
Marianne Kongerslev
Udgiver
Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Anglo Files Journal of English Teaching, vol. 193, nr. 3, s. 44-49
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2019
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.