Forskningsdatabase
Abstract

Denne rapport samler resultater fra tre survey-undersøgelser foretaget af NCFF blandt sprogkandidaterne inden for teoretisk pædagogikum i perioden fra 2021-2023. Undersøgelserne, som alle kan tilgås her i vidensbanken, er lavet i perioden umiddelbart efter, at kandidaterne er startet på den teoretiske del af deres etårige pædagogikum med henblik på at opnå undervisningskompetence i et eller flere fremmedsprog på en gymnasial uddannelse. I tråd med NCFF’s opdrag er formålet med undersøgelserne at få viden om, hvordan respondenterne oplever matchet mellem den viden, de kompetencer og færdigheder, de har med sig fra deres universitetsstudium, og den viden, de kompetencer og færdigheder, de oplever at have brug for som fremmedsprogslærere på en gymnasial uddannelse. NCFF har fundet det relevant at lave disse undersøgelser, fordi en meget stor andel af kandidaterne fra sproguddannelserne ender i undervisningsrelaterede jobs, primært i gymnasiesektoren. Tal fra Uddannelseszoom via Danmarks Statistik viser, at et gennemsnit på 69 % af de uddannede kandidater i tysk på landsplan er ansat i undervisningsbranchen. Tilsvarende gælder dette for 66 % af spanskkandidaterne, 50 % af franskkandidaterne og 56 % af engelskkandidaterne.

Fakta
Titel
TEOPÆD-opsamling Opsamlende vidensnotat over NCFF’s TEOPÆD-undersøgelser
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.