Forskningsdatabase
Abstract

Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.

Fakta
Titel
Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik - en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer
Forfatter(e)
Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann,Line Krogager Andersen, Line Krogager Andersen
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag
Udgivelse
Sprogforum, vol. 30, nr. 1, s. 40-46,
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.