Forskningsdatabase
Abstract

NCFF ønsker med denne pilotundersøgelse at belyse fremmedsprogskompetencer ud fra et medarbejderperspektiv og et ledelsesperspektiv i virksomheder, der orienterer sig internationalt. Undersøgelsen kan bidrage til at give et klarere billede af, hvordan sprogansattes kompetencer opfattes og efterspørges i private virksomheder og til at give konkrete eksempler på kompetencer, som de sproguddannede medarbejdere selv oplever at anvende i deres daglige arbejde. Herudover bidrager undersøgelsen til at tegne et indledende billede af, hvordan (og hvorvidt?) sprogkompetencerne bidrager til at skabe værdi for virksomhederne. Tidligere undersøgelser peger samlet på et behov for sprogkompetencer i danske virksomheder, men sprog forekommer fortsat at være en lidt ‘usynlig’ ressource. NCFF ønsker derfor også med denne rapport at pege på nogle mulige blind spots i forhold til sprogkompetencer som en ressource, der kan anvendes strategisk i danske virksomheder, fx i forbindelse med eksportfremstød, men også internt.

Fakta
Titel
Sprog og virksomheder – Hvorfor?
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
43
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.