Artiklen sætter fokus på flersprogede elevers tilegnelse af dansk som kompleks transformationsproces af et sprogligt repetoire, hvor nye sproglige ressourcer føjes til i tæt samspil med sociale identitetsprocesser, og efterlyser øget indsigt i, hvordan det finder sted og vil kunne udvikles i gymnasiet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Sprog i bevægelse
Forfatter(e)
Helle Pia Laursen
Udgiver
Dansklaererforeningen. Det/Almene Gymnasium og HF
Udgivelse
Dansk Noter nr. 3, s. 15-17
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2021
Almen didaktik og pædagogik
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.