Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingen er et empirisk interventionsstudie, som undersøger effektfuldheden af anvendelsen af smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspilsundervisning. Begrebet effektfuldhed dækker i afhandlingen over stx-elevernes bredt definerede udbytte; dvs. tegn på læring samt tegn på faktorer koblet til elevernes læring. Afhandlingens effektfuldhedsundersøgelse rummer en dobbelt optik. Således undersøges elevernes udbytte dels i relation til afhandlingens fremskrivning af en smagsdidaktisk antagelse om undervisning om, med og for smag i stx-gymnasiets faglige samspil, dels i relation til de lærings- og dannelsesmål, som italesættes på forskellige, diskursive niveauer med gymnasiereformen 2017.

Fakta
Titel
Smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspil. Et effektfuldhedsstudie af dansk- og kemiklassers faglige samspil om, med og for smag
Forfatter(e)
Casper Thrane
Udgiver
Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.Afhandling
Omfang, antal sider
402
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.