Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingen er et empirisk interventionsstudie, som undersøger effektfuldheden af anvendelsen af smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspilsundervisning. Begrebet effektfuldhed dækker i afhandlingen over stx-elevernes bredt definerede udbytte; dvs. tegn på læring samt tegn på faktorer koblet til elevernes læring. Afhandlingens effektfuldhedsundersøgelse rummer en dobbelt optik. Således undersøges elevernes udbytte dels i relation til afhandlingens fremskrivning af en smagsdidaktisk antagelse om undervisning om, med og for smag i stx-gymnasiets faglige samspil, dels i relation til de lærings- og dannelsesmål, som italesættes på forskellige, diskursive niveauer med gymnasiereformen 2017.

Fakta
Titel
Smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspil. Et effektfuldhedsstudie af dansk- og kemiklassers faglige samspil om, med og for smag
Forfatter(e)
Casper Thrane
Udgiver
Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.Afhandling
Omfang, antal sider
402
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.