Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel omhandler unge hf-kursisters perspektiv på skriveudfordringer og bygger på interviews med fem unge i skrivevanskeligheder, der var rekrutteret af deres respektive dansklærere. I artiklen præsenteres kursisternes forudsætninger for faglig skrivning på gymnasialt niveau med henblik på at udvikle skrivedidaktiske tiltag, der kan understøtte kursisternes skrivekompetencer. Teoretisk tager artiklen afsæt i skriveforskeren Ivanic's begreb om ’skriveridentitet’ med fokus på, hvordan de unge ser sig selv som skrivere. Undervejs i artiklen fremhæves en række analytiske pointer om skrivererfaringer og skrivning. I artiklens sidste del skitseres nogle bud på, hvorfor en opmærksomhed på skriveridentitet er central for unge i skrivevanskeligheder. Artiklen bygger på et delstudie i projektet Styrket skriftlighed på hf, som skal understøtte hf-læreres kompetencer i skrivevejledning i de store skriftlige opgaver: https://www.videnomlaesning.dk/projekter/styrket-skriftlighed-paa-hf/

Fakta
Titel
Skriveridentitet på hf – unge kursisters perspektiv på skriveudfordringer
Forfatter(e)
Bonnie Vittrup
Udgiver
Nationalt Videncenter for Læsning, Københavns Professionshøjskole
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.