Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel omhandler unge hf-kursisters perspektiv på skriveudfordringer og bygger på interviews med fem unge i skrivevanskeligheder, der var rekrutteret af deres respektive dansklærere. I artiklen præsenteres kursisternes forudsætninger for faglig skrivning på gymnasialt niveau med henblik på at udvikle skrivedidaktiske tiltag, der kan understøtte kursisternes skrivekompetencer. Teoretisk tager artiklen afsæt i skriveforskeren Ivanic's begreb om ’skriveridentitet’ med fokus på, hvordan de unge ser sig selv som skrivere. Undervejs i artiklen fremhæves en række analytiske pointer om skrivererfaringer og skrivning. I artiklens sidste del skitseres nogle bud på, hvorfor en opmærksomhed på skriveridentitet er central for unge i skrivevanskeligheder. Artiklen bygger på et delstudie i projektet Styrket skriftlighed på hf, som skal understøtte hf-læreres kompetencer i skrivevejledning i de store skriftlige opgaver: https://www.videnomlaesning.dk/projekter/styrket-skriftlighed-paa-hf/

Fakta
Titel
Skriveridentitet på hf – unge kursisters perspektiv på skriveudfordringer
Forfatter(e)
Bonnie Vittrup
Udgiver
Nationalt Videncenter for Læsning, Københavns Professionshøjskole
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.