Artiklen præsenterer scenariedidaktik som bud på en fagdidaktik i Teknologiforståelse. Teknologiforståelse dækker over flere uddannelser og fag (Teknologiforståelse i folkeskolen, fx Informatik på gymnasiet og Teknologiforståelse og digital dannelse på læreruddannelsen). Samtidig er fagfeltet beskrevet som et indhold gennem de fire indholds- og kompetenceområder (didaktikkens hvad) og med konkrete metodeanvisninger gennem designtilgangen (didaktikkens hvordan), men der mangler begrundelser herfor (didaktikkens hvorfor), som kan virke på tværs af uddannelser og fag. Her er almendidaktikken scenariedidaktik et læringsteoretisk forankret bud gennem undervisning, der mimer omverdenens anvendelse af faglighed i kontekstualiserede scenarier, hvor man producerer noget til nogen i en designproces. Samtidig tilbyder scenariedidaktikken et sprog til at forstå og diskutere den designbaserede tilgang til den undervisning, det nye fagfelt fordrer. Artiklen fokuserer primært på folkeskolefaget, sekundært på læreruddannelsen, mens dens didaktiske tilgang også vil have relevans for gymnasiet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Scenariedidaktik: et bud på en fagdidaktik i teknologiforståelse
Forfatter(e)
Simon Fougt
Udgiver
Unge Pædagoger
Udgivelse
Unge Pædagoder, nr. 1/2020, s. 88-100
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
12
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.